Week 2! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Charlotte Gradussen - WaarBenJij.nu Week 2! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Charlotte Gradussen - WaarBenJij.nu

Week 2!

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

30 Maart 2016 | Sri Lanka, Kandy

De tweede week is alweer voorbij, de tijd vliegt! Deze week was ik op de gynaecologie afdeling. Er was een hele aardige dokter die me uitleg heeft gegeven over het gezondheidssysteem in Sri Lanka. Je hebt hier 13 grote overheidsziekenhuizen waarin alle medische specialismen zijn vertegenwoordigd en daarnaast nog kleinere ziekenhuizen verspreidt over het land met alleen de meest belangrijke specialismen. Alle zorg is gratis in deze ziekenhuizen, van medicatie tot aan consulten. Verder zijn er nog privéklinieken, hier moet je wel voor betalen. Maar dat is alsnog voor Nederlandse begrippen niet heel duur, het kost bijvoorbeeld €10,- voor een consult. De dokters moeten tot 16:00 's middags in de overheidsziekenhuizen werken en mogen na16:00 naar de privéklinieken gaan om te werken.

Het was een korte week, want op dinsdag was het poya day (volle maan dag, boedhistische feestdag) en vrijdag was het goede vrijdag, waarop we niet naar het ziekenhuis hoeven te gaan. Op deze dagen krijgen daarnaast zoveel mogelijk dokters en verpleegsters vrij en worden zo veel mogelijk patiënten naar huis gestuurd. Het was daarom ook erg rustig de hele week. De enige spectaculaire dag was donderdag, want toen werden er vier baby'tjes geboren! Ik zal maar niet te veel uitwijden over hoe dat gebeurd hier voor de niet-medici onder ons, maar het is totaal anders dan hoe het bij ons gaat. De verloskamer is een grote kamer met 8 bedden, dus er kunnen 8 vrouwen tegelijk liggen om te bevallen. En van privacy hebben ze hier nog niet echt gehoord, de gordijntjes rondom het bed gaan nooit dicht. Daarnaast krijgt iedereen hier weeënopwekkers. Ze kiezen een aantal vrouwen uit waarvan ze vinden dat ze vandaag kunnen gaan bevallen en deze vrouwen leggen ze rond 08:00 's ochtends aan de weeënopwekkers, zodat ze ergens rond de middag bevallen en daarna weer naar huis of naar de afdeling kunnen. Na de bevalling wegen ze de kindjes snel en worden ze in een couveuse gelegd. Er is maar één couveuse, dus ze leggen alle kindjes naast elkaar erin. Daarna laten ze de kindjes daar gewoon liggen zonder er op te letten. Dus ik heb me de rest van de dag maar vermaakt met op de baby'tjes passen!

Op vrijdag vertrokken we naar de zo genoemde culturele driehoek van Sri Lanka. We hebben een hoop mooie tempels bezocht en zijn naar een kruiden tuin geweest. Daar hadden ze allemaal kruiden en planten die werkten tegen allerlei gezondheidskwaaltjes. Erg leuk om te zien! En 's avonds hebben we een olifant gewassen in de rivier. Klein detail is dat de olifanten daar poepten in de river en de lokale bevolking doodleuk hun was aan het doen waren in hetzelfde water.

Op zaterdag zijn we door de tweede koningsstad, polonnaruwa gefietst. Nou dat was een heel avontuur met een groep Engelsen die niet zo vaak fietsen... Ik moest na 5 minuten al een ketting erop leggen. Pollonaruwa is een oude koningsstad en er waren hier een heleboel oude ruïnes te zien. Helaas was het deze dag echt heel erg warm en heel zonnig en moesten we eerder terug omdat iemand een flinke zonnesteek had gekregen. In de middag zijn we op safari geweest en hebben we een heleboel olifanten gezien in een enorm groen landschap!

Op zondag hebben we een enorme rots beklommen, de sigirirya rots. Het is een grote toeristische attractie, dus er waren enorm veel mensen die de rost gingen beklimmen in de hitte. Ook hele oude mensen... Het was maar goed dat we met een grote groep studenten verpleegkunde en geneeskunde waren. Want naast dat de beklimming al een beleving op zich was, kwam er nog wat extra actie bij doordat twee oude mensen flauw vielen... Één Japanse man, die ongeveer 10 treden naar beneden viel, maar gelukkig viel hij op mensen dus had hij zich niet echt bezeerd. Heb hem maar geadviseerd niet verder te gaan, want we waren pas op 1/20e van de beklimming. En boven op de top viel een chinese vrouw flauw. Wat op zich geen wonder was, want ze droeg een thermobroek, thermoshirt, nog een normale broek en een normale trui. En daarnaast nog een mooi hoedje om de outfit af te maken. Daarnaast had ze een wandelstok nodig om enigszins te kunnen lopen, dus ik vraag me af waarom ze de rots überhaupt wou beklimmen. Deze mevrouw was helemaal de weg kwijt , bleef maar overgeven en sprak daarnaast geen engels. Dus we hebben de hele berg afgezocht naar Chinese mensen die konden vertalen voor ons. En uiteindelijk bleek dat haar familie haar was vergeten en al beneden was. Dus vervolgens zijn twee van ons naar beneden gesprint om de familie te vinden en naar boven te sturen. Wat uiteindelijk was gelukt!

Deze week verblijf ik bij een familie in een klein dorpje en gaan we kijken in een ayuverdic kliniek. Dit is de traditionele gezondheidswijze hier. Ik heb er al twee dagen op zitten, en de dokter is echt knettergek... Maar daarover de volgende keer meer!

Groetjes!!!